Vandag amuseer my dit grootliks om te dink dat daar in die verlede films in Suid-Afrika vertoon kon word wat werklik ‘n ouderdomsbeperking van "nie vir persone onder 21 jaar nie", gedra het. So was dit bv in die geval van die Otto Preminger (‘n Oostenrykse bul in die porseleinwinkel van Hollywood) film "The Moon is Blue" wat in 1953 vrygestel is na grootse probleme om goedkeuring te verkry van die sg Hollywood Production Code, en die Katolieke League of Decency, albei instansies wat finaal hulle seën weerhou het. En wat tog was nou die probleem met hierdie film? Die Hollywood Produksie Kode het kapsie gemaak oor die gebruik van sg obsene woorde soos: virgin, pregnancy, en seduction. Glo dit of te not!
Nog 'n film wat kan spog met n "nie vir persone onder 21 jaar nie" is die 1955 produksie, "I am a Camera", gebaseer op die verhoogstuk deur John van Druten, en primêr afgelei van die boek, "Berlin Stories", deur Christopher Isherwood. Hierdie film het ook nie ‘n Produksie Kode Seël gekry nie weens die inhoud daarvan: Berlyn in die 1920 was dan só ‘n vreeeeeslike sondige plek, ‘n werklike Sodom en Gemorrah, en dit kon nie deur die sensitiewe puriteinse Amerikaners geduld word nie. Die ergste doring in die vlees was dan die verwysings na "aborsie", en "valsswangerskap"! Hierdie materiaal van Isherwood is later weer gebruik in die 1972 weergawe bekend as die hoogs suksesvolle musiekfilm, "Caberet", met Michael York en Liza Minnelli. As ek reg onthou het die film ‘n "nie vir persone onder 16" sertifikaat gekry - genadelik - en Suid-Afrikaanse gehore het die ongehoorde voorreg geniet om vir een sekonde ‘n Michael York en ‘n Helmut Griem te sien soen! Dink net watter heerlike dekadensie ons kon beleef in ons eie filmteaters! En soos julle sien, het die hemel nie inmekaar gestort nie.
Wat vir my nog altyd ‘n raaisel was betreffende sensuur in die verlede in Suid-Afrika was die oënskynlike goedkeuring vir geweld, en die toleransie vir moord en doodslag in ons teaters maar die verbanning van erotiek en die uitbeelding van seks. Hierdie verskynsel word natuurlik gedetermineer deur die kultuur van geweld wat kenmerkend is van die realiteit van Suid-Afrika aan die een kant, en aan die ander kant die resultaat van ‘n puriteinse godsdienstradisie wat alle erotiek wil vervloek en verban uit die menslike bestaan.
Beste groete,
Pieter Redelinghuys
Kommentaar
Beste Pieter,
Nes die kamstig sondelose ware gelowige Kobus de Klerk enige onderwerp onder die son sal misbruik om jou as sogenaamde "agnostikus" te verneder - net so probeer jy as eksplisiete ongelowige om godsdiens in alles en nog wat te ondermyn.
Ek moet erken, dit raak lank reeds vervelig verby ...
Hoekom dien jy nie bloot net jou onderwerp nie?
Is jy dan werklik ook maar net nog 'n misantroop?
Nederige groete,
Cornelius Henn
Beste Cornelius,
Nou wonder ek of jy nie hierdie ietwat satiriese skrywe van my misbruik om Kobus de Klerk te kap oor sy vermeende "sondeloosheid" wat jy keer op keer opsetlik mis-interpreteer, nou tot reeds verveligheid. As Kobus meen dat hy sondeloos is dan beteken dit seker dat hy tot ander insig gekom het, dat daar werklik nie sondes is nie maar wel reg en verkeerd. Is dit darem nie wonderlik nie? Dalk het hy Thomas en my skrywes deeglik studeer en eindelik tot die regte gevolgtrekking gekom. En as Katoliek moet jy juig en verklaar dat 'n wonderwerk wel geskied het. Vra tog vir jou priester of hierdie metamorfose in De Klerk wel al die kriteria van 'n wonderwerk vervul.
En van die os op die jas, is dit nie al lankal tyd dat jy vir Kobus die kus van vergifnis gee nie, nie 'n stoute erotiese kus soos Michael York vir Helmut Griem in "Caberet" gegee het, maar 'n spirituele kus - die kus van agape. Ons ateïste en agnostici wil só graag 'n bietjie christianity in practice sien tussen julle twee vooraanstaande christene. Selfs ons weet dat vergifnis 'n seën van die gode self is.
Nederige groete,
Pieter Redelinghuys
Cabaret is een van my gunsteling films van alle tye en is dit nie die "amper soen nie", wat uitstaan vir my nie, maar die jong blou-oog blonde Nazi wat sing oor die toekoms wat aan hom behoort ... (Tomorrow belongs to me.)
Beste Wouter,
Aangesien jy so ingenome is met "Caberet", kyk gerus na die heel nuutste verwerking ( 2011) van Isherwood se verhale oor Berlyn van die dertigerjare: " Christopher and his Kind", op youtube. Daar sal jy die hele film kan sien en verstaan dat hierdie tema nog 30 jaar gelede 'n besliste anatema sou wees, en onmoontlik sou wees om te verfilm, weens sekere tonele soos hulle nou in hierdie weergawe hulle voordoen. In "I am a Camera" ( 1955) was enige verwysing na die ware geaardheid van die hoofkarakter verswyg soos die graf, in "Caberet" ( 1972) was daar n suggessie van--------, en met hierdie ( 2011) is die kat skoon uit die sak gelaat.
Lekker kyk.
Groete,
Pieter Redelinghuys
Ek was ook mal oor Caberet. Maar Michael York self was die een wat my knieë lam gemaak het.
Liza Minelli was op haar beste met "Money, money makes the world go around"
Beste Pieter,
Jy dwaal van die onderwerp af maar aangesien sulke “rede” algemeen hier is, sal ek ‘n tree saam met jou daarin meedoen en graag jou die volgende toelig:
Nes die woord “god”, het die woord sonde ook meer as een betekenis.
Sonde, behels nie altyd die oortreding van goddelike of kerklike wette nie.
Sonde impliseer ook gewoon iets soos moedswilligheid, moeilikheid veroorsaak en ongeregtigheid in die algemeen.
Dis duidelik dat die goddelose hulself as hul eie god probeer verhef en waar jy wel miskien nederig is, jy die kennis van mense as god oor jou aanstel.
Maar, soos ek reeds geseg het – dit het niks met jou onderwerp hier te make nie - gooi jouself maar met ‘n klip indien jy verder daarin wil dwaal.
My punt is dat jy baie desperaat en vol anderhaat (een woord) enigiets probeer misbruik om godsdiens mee te probeer ondermyn ... selfs in jou “satire” hierbo.
Intussen het ek vrede met jou, of enige ander se geloof en/of ongeloof.
Mag Jesus Christus onse HERE, self die lig in 'n ieder se hart wees.
Namaste!
Cornelius Henn
Hallo,
Hallo Pieter,
Hallo,
Hallo,
Beste Wouter,
Dankie vir al jou interessante briewe aangaande hierdie onderwerp oor seks en sensuur deur die jare, en vir die http://www.openculture.com adres met sy skatkis van films soos die volgende: Intoleranc, en The Birth of the Nation, deur D.W.Griffith, Sergei Eisenstein se Battleship Potemkin, F.W. Murnau se Faust, Nosferatu en Sunrise, Fritz Lang se Die Niebelungen, en Erich von Stroheim se Greed.
Ek beoog al vir jare om hierdie films op DVD te koop by amazon.co.uk maar gaan kyk bietjie na wat die prys is en jy sal twee keer dink om te bestel of nie.
Soos wat ek die briewe oor hiedie onderwerp nagegaan het, is jy die enigste skrywer wat enige bydrae gelewer het. Henn het gemeen my artikel verskaf hom die geleentheid en vryheid om De Klerk by te kom en om my aan te kla dat ek enige onderwerp onder die son gebruik om godsdiens te ondermyn! Ag foeitog! Die man word meer pateties by die dag.
Beste groete,
Pieter Redelinghuys
Beste Wouter,
Agv al die onbenullige banaliteite van die dag het ek vergeet om jou te vertel van 'n beeld van marmer in die hoofsaal van die Musée d´Orsay in Parys wat 'n variasie moet wees van die bronze beeld van "Spinario" in die Palazzo dei Conservatori, Capitoline Museum in Rome. Hierdie marmerbeeld in Parys het seker minstens 20 minute van my vrou en my tyd geneem om te bekyk en bewonder só beïndruk was ons deur die prag van hierdie kunswerk. Jy kon sien dat die kunstenaar verlief was op sy model: his love became infused and one with his subject. Nou kan ek goed verstaan waarom Thomas Mann juis hierdie beeld gebruik het as sy model vir Tazio.
'n Ander kunswerk van geweldige homo-erotiese inpak is die skildery van Hippolyte Flanderin in die Musée du Louvre in Parys, nl "Young Man Beside The Sea".
Nog 'n sklidery waar dit ooglopend is ( as jy nie blind of afgestomp is nie) dat die skilder skoon verlief op sy onderwerp was, is "Johannes die Doper" deur Caravaggio, te sien in die Katedraal in Toledo, Spanje.
Ag nee wat, hoe vaal sou die wêreld nie lyk nie sonder hierdie onsterflike huldeblyke aan erotiese liefde nie.
Beste groete,
Pieter Redelinghuys
Hallo Pieter,
Pieter en Wouter; is dit nie dalk reeds lankal tyd om eerder jul toestand in ag te begin neem en 'n begin te maak om tussen gesonde redevoer (debat) en jul berading in die openbaar te onderskei nie?
Pieter, jou eksplisiete (uitdruklike) ongeloof vergelyk goed en val gewis in dieselfde maat as die van ‘n fundamentele Bybelaanbidder en kwansuis ware gelowige soos Kobus de Klerk ... jou rassistiese en anti- Semitiese propaganda is ook ewe “objektief” as Mzansi se jingo François Williams se haat teenoor witmense (veral Afrikaners) ... dis egter jy wat enige onderwerp misbruik om so op Chris Dippenaar se maat en in soveel woorde “godsdiens ten alle koste ondermyn” ... om jou vuil strategie op my te speel maak jou waan net duideliker ... redelike gelowiges en ongelowiges – nes enige opgevoede in hul taal en kultuur teenoor mekaar – respekteer altyd hul medemens se hart ... groete, Cornelius Henn